Temahefte nr. 7 – Ulsrud, fra levende bruk til gardsmuseum lagt ut for salg

Temahefte nr. 7 fra Gausdal Historielag er gitt tittelen: Ulsrud – Fra levende bruk til gardsmuseum. Mye av Ulsruds historie er her samlet mellom to permer. Boka som er rikt illustrert i farger, er på 80 sider og koster kr. 150. Den er å få kjøpt i butikker og bokhandel, og som for de øvrige av historielagets bokutgivelser kan den bestilles direkte fra hjemmesidens ”Salgsartikler eller kjøpes på lagets faste månedlige slekt- og fotomøter (se møtekalender).

10 år etter at Gausdal Historielag arvet gården Ulsrud har mangeårig leder av historielaget og leder av Ulsrudutvalget, Birgit Kraabøl skrevet om prosessen historielaget og gården har vært gjennom for å oppfylle Asbjørn Ulsruds testamente. Arven besto av 18 hus, jord og skog var en stor utfordring for historielaget. Som boktittelen indikerer, har Birgit Kraabøl også skrevet om Ulsrud som levende gard og om menneskene som bodde og virket der. Gardens slektshistorie fra først på 1600-tallet til siste bruker har også fått plass i boka. Dugnadsinnsats og gjenstandsregistrering, restaurering og vedlikehold er andre temaer du kan lese om. Kjøp boka og les mange spennende og artige artikler.